Hoe is de samenwerking ontstaan?

Als onderdeel van het vak PPE in Actie moest de groep studenten een onderzoek doen in samenwerking met een opdrachtgever. Gedurende drie maanden werken zij aan een rapport en presenteren zij dit aan de opdrachtgever en de werkgroep. Aangezien PBI Nederland en Shelter City nauwe banden onderhouden met de Universiteit Utrecht heeft de werkgroep docent van PPE in Actie PBI benaderd om mee te doen aan het onderzoeksproject als opdrachtgever. Samen met Shelter City gast Malala zijn de studenten op zoek gegaan naar raakvlakken tussen hun academische interesses enerzijds, en de alledaagse uitdagingen waar Malala mee te maken krijgt bij haar werk als mensenrechtenverdediger in Kenia anderzijds. Omdat Malala veel werk doet op het gebied van gendergelijkheid en de studenten geïnteresseerd zijn in politieke kwesties, kwamen zij tot de volgende onderzoeksvraag:
Hoe kunnen activisten de media gebruiken om de implementatie van de tweederde gender norm te stimuleren in Kenia?
Wat is de tweederde gender norm in Kenia?
In 2010 nam de Keniaanse overheid een nieuwe progressieve grondwet aan waarin onder andere een tweederde gender norm werd vastgelegd. Volgens deze nieuwe wet mag niet meer dan tweederde van de publieke functies bekleed worden door hetzelfde geslacht. De nieuwe wet werd gezien als een belangrijke stap naar gendergelijkheid in Kenia maar de implementatie ervan wordt gehinderd door een systeem waar voornamelijk mannen op machtsposities zitten. Het onderzoeksproject focust zich op de barrières die beleidsmakers tegenkomen bij de implementatie van de tweederde gender norm en de studenten benaderen dit vanuit drie perspectieven: de historische en culturele context, de economische context en de filosofische context.
Wat zijn de bevindingen van het onderzoek?
Duurzame gendergelijkheid vereist lokale strategieën die culturele waarden begrijpen en respecteren. Patriarchale structuren, versterkt door koloniale erfenissen, domineren de Keniaanse samenleving. Hierdoor hebben vrouwen minder toegang tot onderwijs, de arbeidsmarkt en politieke functies wat bijdraagt aan hun economische afhankelijkheid en zo de sociale ongelijkheid in stand houdt. Daarnaast sluiten westerse modellen van individualiteit en gelijkheid vaak niet aan bij de Keniaanse cultuur die meer gericht is op de gemeenschap. Om die rede kan de tweederde gender norm pas succesvol geïmplementeerd worden als het ingebed is in de Keniaanse samenleving. Bewustwordingscampagnes via sociale media en radio kunnen krachtige manieren zijn om gemeenschappen in de stad en op het platteland te informeren en te mobiliseren. Door beide media te gebruiken kunnen activisten op inclusieve wijze pleiten voor de naleving van vrouwenrechten en gelijkheid in Kenia.